Alla inlägg under april 2009

Av Hanne Winninge - 29 april 2009 06:59

Valparna låter. De låter jäkligt mycket måste jag då säga. De låter som en flock skräntärnor, tjattrande måsar, tjuriga trutar eller kanske som historiens oknytt. Vilket liv de för!


Klockan 4 är tydligen mat och sovklockan inställd för då börjar hojtandet som ganska snart övergår i ett infernaliskt tjutande som kan väcka även döda, min Man sålunda...


OM man då faktiskt pallrar sig nerför trappen i hopp om att maten ska stilla deras livsiver för ett litet tag, åtminstone fram till femdraget, ja då har man gjort en grav missbedömning. Mat innebär ytterligare energi som raskt kanaliseras i att riva alla tidningar till konfettibitar. Jag antar att de planerar att delta i prinsessbröllopet i sommar och vill vara väl förberedda med en stor hög konfetti.


Idag serveras frukost ute och de kan springa av sig matruset i valphagen istället. Med elva graders värme redan klockan sju tror jag det artar sig till ytterligare en fantastisk dag.


Valparnas stamtavlor är skickade från huvudstaden och beräknas ankomma till Växjö under dagen. Men registreringsnummer och annat finns redan att beskåda på www.skk.se, välj Webbtjänster och Hunddata, sedan kan du söka på Skybar och vips dyker de upp. Jag har beställt tid för vaccinationer och annat hos veterinären, så det drar ihop sig. Hoppas ni längtra efter era små bus. Just nu är Molle absolut värst. Han klättrar rakt upp för kompostgallret och ger sig iväg på egna äventyr, där har du att bita i Karin!

Av Hanne Winninge - 23 april 2009 18:50

I helgen blir valparna 7 veckor och helgen 8-9 maj kommer de allesammans att flytta till sina nya familjer. Idag har vi avmaskat de små och de smaskade i sig Banminth så det stod härliga till. Känns alltid bra att ha avmaskningen avklarad, och hittills kan jag säga att ingen valp har någonsin befunnits ha mask. Jag tog kort på dem då de fick sin dos av maskmedel och presenterar dem därför för er.


Skybar Mission Flight Target - Sudden


 

Skybar Mojitos for two - Lycka


Skybar Mirth for Tellus - Nova


Skybar Massive Force Technic - Molle


Av Hanne Winninge - 21 april 2009 06:36

De leker så fint med labbevalparna och tumlar omkring som galningar, men man kan också hitta närhet och värme hos den stora kompisen. Söta som bara den.


Av Hanne Winninge - 21 april 2009 06:31

Ursäkta att jag inte uppdaterat på länge, det har varit lite kaotiskt här hemma under föregående vecka. Vattenläckor, veterinärbesök och så avslutade vi helgen med besök av valpköparna.


Nu vet jag vad alla utom Fridas lilla tik ska heta. Fina namn har ni kommit på och jag ska försöka hinna med att ta ut varje valp en gång om dagen och se om jag kan nöta in deras namn en liten smula. Solskensdagar har gjort att valparna kunnat vara ute en hel del och de somnar helt ovaggade vid 19-tiden då jag tar in dem efter en heldag ute. Vilken underbar vår.


Helgen 9-10 maj är det så tid för de små att flytta hemifrån. Innan dess ska vi hinna klippa dem, bada dem, veterinärbesiktiga, vaccinera, chipmärka, DNA-testa och avmaska dem. De små ligger på ett digert schema kan man säga.


Allt gott!

Av Hanne Winninge - 13 april 2009 19:33

Bedlingtonvalparna har fått nya grannar. De är svarta och gula och dessutom 2 veckor yngre. Labradårar, så benämner nog iaf bedlingtonvalparna sina nya grannar. Än så länge är bedlington terrierna på topp då det gäller framåtanda och röstresurser, men snart är nog labradårarna ikapp och förbi.


Det var riktigt roligt att iaktta dem när de först fick syn på varandra och hur olika de reagerade. Fick två fina foton.



Av Hanne Winninge - 12 april 2009 19:54

Idag har vi haft fint besök, på många sätt. Vi började dagen med att Maritha och Agnes kom med lille Svante. Han blev klippt och badad, söt som spunnet socker blev han. Och oj vad duktigt han skötte sig på bordet. Att matte är frisör märks tydligt!

Sedan fick Svante prova på att springa med Space, Riven och Kaka. Det var både spännande och jobbigt för en liten gråtass på 5 månader. Trött blev han och sedan fastnade jag som vanligt i trevligt sällskap i grindhålet och vi pratade om hur fint han utvecklats och om hur man bäst fostrar en valp som är trygg med sin familj. Tack Maritha och Agnes för att ni kom och för att jag fick mysa med lille Svante.


Sedan blev det lunch för familjen och sedan tvättade Jonas min bil. Den ser helt ny ut! Röd och blank, jättefin helt enkelt. Alla som känner mig vet att jag lever i min bil och att jag älskar min bil!


Sedan kom det flera härliga valpspekulanter, nu från Blekingesidan av Sverige istället. Vi hade ett par härliga timmar i solskenet och njöt av solvarma dåsiga valpar och så blev det nytt bedlingtonrace i hagen.


Imorgon åker Sam hem och jag tror han längtar alldeles vanvettigt mycket efter sin familj. Han är ingen kennelhund och att inte få obehindrat av uppmärksamhet och kärlek gör honom en smula ledsen.


Men kika bara in vilken stilig kille han är ...Svante!


Av Hanne Winninge - 8 april 2009 20:46

Jag som har massor att berätta och malla mig över och så funkar inte nätet?!! *irriterad till max*


Nåja, först till valparna bus som bara leker, morrar, äter, sover och bajsar. Fina vårdagar är som gjorda för valpar att tumla runt i torrt dött gräs. Benen fulla med spring och massor av spirande upptäckarlust. Det är härligt att få se dem ta sig an världen och med tre nyfikna ungar och en busig tax kan man nog säga att de är bra aktiverade då jag bär in dem. Sover gott och utslaget i flera timmar innan de åter ger hals. Alla 4 äter bra och växer fint, små vassa tänder kan anas genom käkarna och snart nog vill inte mamma Kaka dia dem särskilt mycket längre. Jag har försäkrat dem idag, jag använder Sveland som är ett utmärkt bolag och som har ett fint juniorerbjudande första året.


I övrigt kan jag väl skryta med att ytterligare 2 Skybarbedlingtons gjort sina MH. Lilla Tindra ocg stilige Miztral var iväg i Bjuv i helgen. Jag är så glad för dessa hängivna valpköpare som verkligen förstår hur viktigt det är för en uppfödare att kunna bedöma sina hundars mentalitet och hur häftigt det är att veta vilken hund som döljer sig därinne när det kommer spöken och overaller farande. Tack Helena och Veronica för att ni ställde upp, jag är massivt stolt över er.


Pappa Amigo har varit iväg och tävlat agility och Jessica var här och tog bilder på de små. Vi önskar henne lycka till med allt det som händer i hennes liv, även om det känns som om en Amigoson hade haft ett perfekt hem hos henne och roger. Nåja.


Helena har varit duktig och börjat viltspåra med Tova, något som hon verkar ha stor fallenhet för. Fortsatt lycka till bland Helly Hansengubbarna!


Sam är här hemma på besök och tillsammans med svärmors Peake begav vi oss till veterinären för kastration. Just nu ligger en ganska ömklig Sam vid mina fötter i sin tratt. Det gör nog en hel del ont. Stackarn, men det är ju faktiskt så att det går över och fertilitet hos hanar kan vara lika krävande för dem själva som för familjen man bor hos. Svärmor rapporterar att Peake verkar må ungefär likadant. De får skämmas bort ett par dagar och sedan är det bra.


Vackre Foppa klippte jag kort och sportigt. Jisses vilken stilig kille det är! Man blir faktiskt alldeles tagen över den här grabben. Vänta bara så ska ni själva få se. Jag vet att Maritha med Svante håller helt med, eftersom det var Foppa de träffade då de bestämde sig för rasen. Lille Svante kommer på klippning under helgen och veckan därefter är det dags för Hector. Undrar hur det går för Mia och huggvesslan Sabba, som försöker få till en tid hos Eva J?? Jag väntar med spänning på rapport.


Det var väl i stort sett allt, förutom att ni ska få se bilder på de små...





Av Hanne Winninge - 2 april 2009 18:01

Vårsolen är verkligen alldeles fantastisk just nu. ¤ små pigga gråluddiga varelser skäller, bråkar, busar och lever om. Mamma Kaka har minsann fått börja tala dem till rätta redan. Tuffa, kaxiga krabater med mycket terriergry. Precis som bedlingtons ska vara. Kraftfulla, temperamenstfulla, fyllda med motor, vilja och lust att arbeta.


Det är så himla roligt och det gör mig verkligen jättestolt att höra alla valpköpares rapporter om kurser, tävlingar, träning och samvaro. Bedlington terriers är finfina hundar på många sätt, men bland annat just därför att de är så mångsidiga. De älskar verkligen att få springa löst bredvid cykeln, att snurra rundor på agilitybanan, hoppa över stock och sten på skogspromenaden, göra snabba knep i rallylydnanden och att bara få vara hund.


Det är tjusningen med bedlington terriern- den kan allt men måste inget. Fantastisk lösning måste jag säga!


Att försöka fota valpar i den här kullen är inte det lättaste, just nu ägnas dagarna mest åt att mäta varandra och då står man inte still länge. Idag har de gjort gemensamt dagsverke och börjat beskära en av mina rosor. Tackar för detta!


Presentation

Omröstning

Vilket namn gillar du bäst?
 Skybar Mission Flight Target
 Skybar Massive Force Technic
 Skybar Mirth for Tellus
 Skybar Mojitos for Two

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards